Jak przedstawić ofertę w biznes planie?

Przedstawiając ofertę swojego planowanego przedsiębiorstwa należy być konkretnym. Ogólnikowe stwierdzenia w stylu: „moja firma będzie oferowała zróżnicowany zakres usług  w konkurencyjnych cenach” – to stanowczo za mało, by liczyć na dobrą ocenę swojego biznes planu. Przedstawiając ofertę należy wyszczególnić usługi i przedstawić zakres cen. 
Pracownicy Urzędu Pracy oceniający wniosek muszą się dowiedzieć nie tylko tego czym będziesz handlował lub jakie usługi będziesz świadczyć, ale również – jak będzie się prezentował twój cennik i koszty zmienne (np. koszt zakupu towaru handlowego, koszt materiałów wykorzystywanych do produkcji itp.).

W przypadku działalności usługowej należy uwzględnić szacunkowy czas realizacji lub inny przelicznik umożlwiający określenie wykorzystywanych na potrzeby danego zlecenia zasobów ludzkich. W przypadku firmy jednoosobowej chodzi tu o realny czas pracy właściciela firmy nad realizacją danej usługi. 
Taki opis można przedstawić w formie tabelarycznej. W przypadku działalności usługowej zwykle wystarczy ok. 10 pozycji. W przypadku działalności handlowej (jeżeli tylko pozwala na to asortyment) powinieneś uwzględnić co najmniej 20 – 30 produktów, które stanowią przekrój całego asortymentu. Poniżej dwa przykłady, prezentujące w jak taka oferta może zostać przedstawiona. 

Przykładowy cennik firmy budowlanej

Przykładowy cennik dla sklepu internetowego

Tak wykonany cennik będzie podstawą do późniejszych wyliczeń w prognozowanym rachunku zysków i strat, o czym więcej przeczytasz w tym artykule. W przypadku działalności produkcyjnej/usługowej, związanej z ponoszeniem dodatkowych kosztów energii elektrycznej, wody itp. – powinieneś przewidzieć dla nich dodatkowe miejsce w tabeli.

Umieszczony powyżej cennik firmy budowlanej, zakłada, że prace są prowadzone w miejscu wskazanym przez klienta, a więc to on ponosi koszty energii elektrycznej, wody itp. 
Część biznes planu do PUP, w której prezentowana jest oferta może operować wartościami uśrednionymi. W przypadku usług budowlanych np. w zakresie kafelkowania – ostateczna cena zależy również od ogólnej kubatury i kształtu pomieszczenia. Nie ma jednak potrzeby, aby rozbijać samo kafelkowanie na kilka pozycji (chyba, że firma zajmuje się tylko kafelkowaniem).

W zakresie wysyłki towaru w sklepie internetowym, cena wysyłki powinna być dopasowana do wielkości/wagi przedmiotu. W przypadku podobnych produktów, możemy jednak spokojnie posługiwać się jedną stawka. 
Do tak przedstawionego cennika warto dodać kilka zdań, które wytłumaczą, dlaczego zdecydowaliśmy się zbudować swoją ofertę w taki, a nie inny sposób.

Przykład dodatkowych wyjaśnień dla asortymentu w sklepie z odzieżą dziecięcą:

Wyróżniać się będę głównie jakością produktów (atesty, naturalne materiały) oraz ciekawym wzornictwem. Obecnie w modzie dla najmłodszych dominują typowe barwy ziemi: słoneczna żółć, intensywna oraz zgaszona zieleń, pomarańcz, brąz. Pojawiają się również ubrania w odcieniach nieba, bieli oraz kremowego korala. Dominujące materiały to bawełna, zamsz, len oraz dzianina szydełkowana, a w okresie jesienno-zimowym: jeans. Będę kierowała się tymi kryteriami dobierając asortyment. Przeważać będą ubrania monomateriałowe, ponadto elementy odzieży będą dostarczane z zapasowymi guzikami i łatkami naprawczymi. W mojej ofercie pojawi się również bardzo modna obecnie odzież „kidult” – czyli dorosłe ubrania w dziecięcych rozmiarach. Klient będzie mógł liczyć na bezpłatne doradztwo, co zostanie wyeksponowane w przekazie marketingowym. W przypadku tego typu zapytań – będę przedstawiała gotowe rozwiązania w co ubrać dane dziecko. W oparciu o posiadany asortyment stworzę również dopasowane do siebie kolekcje. 

PROBLEM Z WNIOSKIEM? NAPISZ DO NAS…

pisanie wniosków i biznesplanów