Jak przedstawić ofertę planowanej firmy w biznes planie?

oferta w biznes planie

Przedstawiając ofertę swojego przyszłego przedsiębiorstwa powinieneś być dość konkrety. Odpadają ogólnikowe zdania w stylu „moja firma będzie oferowała zróżnicowany zakres usług graficznych w konkurencyjnych cenach”. Należy wyszczególnić te usługi i pokazać ceny. 

Pracownicy Urzędu Pracy oceniający wniosek muszą się dowiedzieć nie tylko – czym będziesz handlowałjakie usługi będziesz świadczyć, ale również – jak będzie się prezentował twój cennik i koszty zmienne (np. koszt zakupu towaru handlowego, koszt materiałów wykorzystywanych do produkcji itp.). W przypadku działlaności usługowej powinieneś również uwzględnić szacunkowy czas realizacji lub inny przelicznik umożlwiający określenie wykorzystywanych na potrzeby zlecenia zasobów ludzkich. W przypadku firmy jednoosobowej chodzi tu o realny czas pracy właściciela firmy nad realizacją danej usługi. 

Taki opis można przedstawić w formie tabelarycznej. W przypadku działalności usługowej zwykle wystarczy ok. 10 pozycji. W przypadku działalności handlowej (jeżeli tylko pozwala na to asortyment) powinieneś uwzględnić co najmniej 20 – 30 produktów, które stanowią przekrój całego asortymentu. Poniżej dwa przykłady, prezentujące w jaki sposób taka oferta może być przedstawiona. 

Przykładowy cennik firmy budowlanej

  A B C D E F
Lp. Rodzaj usługi Cena Zdolności realizacyjne w przeliczeniu na 1h Koszty materiałów

Szacunkowy przychód w przeliczeniu na 1h (B x C)

Szacunkowe koszty w przeliczeniu na 1h (C x D)
1 Malowanie wnętrz farbami emulsyjnymi (dwukrotne) 14,00 zł/m2 7m2 2,00 zł/m2 98,00 zł 28,00 zł
2 Montaż drzwi zewnętrznych 350,00 zł/szt. 0,25 szt. 40,00 zł (praca częściowo z powierzonego materiału) 87,50 zł 10,00 zł
3…. …. ….. ….. ….. …..
Średnia  92,75 zł 19,00 zł

Przykładowy cennik dla sklepu internetowego

Lp. Rodzaj towaru Koszt zakupu Cena sprzedaży Koszt opakowania Koszt wysyłki
1 Koszulka dziecięca XYZ 15,00 zł 25,00 zł 2,00 zł 12,00 zł
2 Spodnie męskie XYZ 75,00 zł 95,00 zł 2,00 zł 16,00 zł
3 Skarpetki bawełniane XYZ 4,00 zł 9,00 zł 2,00 zł 9,00 zł
4 ….. ….. ….. ….. ….
Średnia 31,33 zł 43,00 zł 2,00 zł 12,33 zł

Tak wykonany cennik będzie podstawą do późniejszych wyliczeń w prognozowanym rachunku zysków i strat – o czym więcej przeczytasz w tym artykule. W przypadku działalności produkcyjnej/usługowej, związanej z ponoszeniem dodatkowych kosztów energii elektrycznej, wody itp. – powinieneś przewidzieć dla nich dodatkową kolumnę w tabeli. Umieszczony powyżej cennik firmy budowlanej, zakłada, że prace są prowadzone w miejscu wskazanym przez klienta, a więc to on ponosi koszty energii elektrycznej, wody itp. 

Część wniosku / biznes planu do PUP w której prezentowana jest oferta może operować wartościami uśrednoinymi. W przypadku usług budowlanych np. w zakresie kafelkowania, ostateczna cena zależy również od ogólnej kubatury pomieszczenia. Nie ma jednak potrzeby, aby rozbijać samo kafelkowanie na kilka pozycji (chyba, że firma zajmuje się tylko kafelkowaniem). W zakresie wysyłki towaru w sklepie internetowym, cena wysyłki powinna być mniej więcej dopasowana do wielkości/wagi przedmiotu. W przypadku podobnych produktów, możemy jednak spokojnie posługiwać się jedną stawka. 

Do tak przedstawionego cennika warto dodać kilka zdań, które wytłumaczą, dlaczego zdecydowaliśmy się zbudować swoją ofertę w taki, a nie inny sposób.

Przykład dodatkowych wyjaśnień dla asortymentu w sklepie z odzieżą dziecięcą:

Wyróżniać się będę głównie jakością produktów (atesty, naturalne materiały) oraz ciekawym wzornictwem. Obecnie w modzie dla najmłodszych dominują typowe barwy ziemi: słoneczna żółć, intensywna oraz zgaszona zieleń, pomarańcz, brąz. Pojawiają się również ubrania w odcieniach nieba, bieli oraz kremowego korala. Dominujące materiały to bawełna, zamsz, len oraz dzianina szydełkowana, a w okresie jesienno-zimowym: jeans. Będę kierowała się tymi kryteriami dobierając asortyment. Przeważać będą ubrania monomateriałowe, ponadto elementy odzieży będą dostarczane z zapasowymi guzikami i łatkami naprawczymi. W mojej ofercie pojawi się również bardzo modna obecnie odzież „kidult” – czyli dorosłe ubrania w dziecięcych rozmiarach. Klient będzie mógł liczyć na bezpłatne doradztwo, co zostanie wyeksponowane w przekazie marketingowym. W przypadku tego typu zapytań – będę przedstawiała gotowe rozwiązania w co ubrać dane dziecko. W oparciu o posiadany asortyment stworzę również dopasowane do siebie kolekcje. 

PROBLEM Z WNIOSKIEM? NAPISZ DO NAS…