Przedstawiając ofertę swojego przyszłego przedsiębiorstwa powinieneś być dość konkrety. Odpadają ogólnikowe zdania w stylu „moja firma będzie oferowała zróżnicowany zakres usług graficznych w konkurencyjnych cenach”. Należy wyszczególnić te usługi i pokazać ceny.
Pracownicy Urzędu Pracy oceniający wniosek muszą się dowiedzieć nie tylko – czym będziesz handlował / jakie usługi będziesz świadczyć, ale również – jak będzie się prezentował twój cennik i koszty zmienne (np. koszt zakupu towaru handlowego, koszt materiałów wykorzystywanych do produkcji itp.). W przypadku działlaności usługowej powinieneś również uwzględnić szacunkowy czas realizacji lub inny przelicznik umożlwiający określenie wykorzystywanych na potrzeby zlecenia zasobów ludzkich. W przypadku firmy jednoosobowej chodzi tu o realny czas pracy właściciela firmy nad realizacją danej usługi.
Taki opis można przedstawić w formie tabelarycznej. W przypadku działalności usługowej zwykle wystarczy ok. 10 pozycji. W przypadku działalności handlowej (jeżeli tylko pozwala na to asortyment) powinieneś uwzględnić co najmniej 20 – 30 produktów, które stanowią przekrój całego asortymentu. Poniżej dwa przykłady, prezentujące w jaki sposób taka oferta może być przedstawiona.
Przykładowy cennik firmy budowlanej
A | B | C | D | E | F | |
Lp. | Rodzaj usługi | Cena | Zdolności realizacyjne w przeliczeniu na 1h | Koszty materiałów |
Szacunkowy przychód w przeliczeniu na 1h (B x C) |
Szacunkowe koszty w przeliczeniu na 1h (C x D) |
1 | Malowanie wnętrz farbami emulsyjnymi (dwukrotne) | 14,00 zł/m2 | 7m2 | 2,00 zł/m2 | 98,00 zł | 28,00 zł |
2 | Montaż drzwi zewnętrznych | 350,00 zł/szt. | 0,25 szt. | 40,00 zł (praca częściowo z powierzonego materiału) | 87,50 zł | 10,00 zł |
3…. | … | …. | ….. | ….. | ….. | ….. |
Średnia | 92,75 zł | 19,00 zł |
Przykładowy cennik dla sklepu internetowego
Lp. | Rodzaj towaru | Koszt zakupu | Cena sprzedaży | Koszt opakowania | Koszt wysyłki |
1 | Koszulka dziecięca XYZ | 15,00 zł | 25,00 zł | 2,00 zł | 12,00 zł |
2 | Spodnie męskie XYZ | 75,00 zł | 95,00 zł | 2,00 zł | 16,00 zł |
3 | Skarpetki bawełniane XYZ | 4,00 zł | 9,00 zł | 2,00 zł | 9,00 zł |
4 | ….. | ….. | ….. | ….. | …. |
Średnia | 31,33 zł | 43,00 zł | 2,00 zł | 12,33 zł |
Tak wykonany cennik będzie podstawą do późniejszych wyliczeń w prognozowanym rachunku zysków i strat – o czym więcej przeczytasz w tym artykule. W przypadku działalności produkcyjnej/usługowej, związanej z ponoszeniem dodatkowych kosztów energii elektrycznej, wody itp. – powinieneś przewidzieć dla nich dodatkową kolumnę w tabeli. Umieszczony powyżej cennik firmy budowlanej, zakłada, że prace są prowadzone w miejscu wskazanym przez klienta, a więc to on ponosi koszty energii elektrycznej, wody itp.
Część wniosku / biznes planu do PUP w której prezentowana jest oferta może operować wartościami uśrednoinymi. W przypadku usług budowlanych np. w zakresie kafelkowania, ostateczna cena zależy również od ogólnej kubatury pomieszczenia. Nie ma jednak potrzeby, aby rozbijać samo kafelkowanie na kilka pozycji (chyba, że firma zajmuje się tylko kafelkowaniem). W zakresie wysyłki towaru w sklepie internetowym, cena wysyłki powinna być mniej więcej dopasowana do wielkości/wagi przedmiotu. W przypadku podobnych produktów, możemy jednak spokojnie posługiwać się jedną stawka.
Do tak przedstawionego cennika warto dodać kilka zdań, które wytłumaczą, dlaczego zdecydowaliśmy się zbudować swoją ofertę w taki, a nie inny sposób.
Przykład dodatkowych wyjaśnień dla asortymentu w sklepie z odzieżą dziecięcą:
Wyróżniać się będę głównie jakością produktów (atesty, naturalne materiały) oraz ciekawym wzornictwem. Obecnie w modzie dla najmłodszych dominują typowe barwy ziemi: słoneczna żółć, intensywna oraz zgaszona zieleń, pomarańcz, brąz. Pojawiają się również ubrania w odcieniach nieba, bieli oraz kremowego korala. Dominujące materiały to bawełna, zamsz, len oraz dzianina szydełkowana, a w okresie jesienno-zimowym: jeans. Będę kierowała się tymi kryteriami dobierając asortyment. Przeważać będą ubrania monomateriałowe, ponadto elementy odzieży będą dostarczane z zapasowymi guzikami i łatkami naprawczymi. W mojej ofercie pojawi się również bardzo modna obecnie odzież „kidult” – czyli dorosłe ubrania w dziecięcych rozmiarach. Klient będzie mógł liczyć na bezpłatne doradztwo, co zostanie wyeksponowane w przekazie marketingowym. W przypadku tego typu zapytań – będę przedstawiała gotowe rozwiązania w co ubrać dane dziecko. W oparciu o posiadany asortyment stworzę również dopasowane do siebie kolekcje. |
PROBLEM Z WNIOSKIEM? NAPISZ DO NAS…