Przedstawiając ofertę planowanej firmy musimy być konkretni. Pracownicy Urzędu Pracy oceniający wniosek o dotacje, powinni nie tylko dowiedzieć się czym będziemy handlować lub jakie usługi świadczyć, ale również – w jakich cenach, w jakim czasie, oraz jakie wiążą się z tym koszty. Taki opis można przedstawić w formie tabelarycznej. W przypadku działalności usługowej wystarczy ok. 10 pozycji. W przypadku działalności handlowej, jeżeli tylko pozwala na to asortyment – powinniśmy uwzględnić ok. 20 – 30 pozycji, które stanowią przekrój wszystkich towarów. Poniżej dwa przykłady, prezentujące jak taka tabela może być skonstruowana.
Przykładowy cennik firmy budowlanej
Przykładowy cennik sklepu internetowego
Taka tabela z cennikiem będzie podstawą do późniejszych wyliczeń w prognozowanym rachunku zysków i strat – o czym więcej przeczytacie w tym artykule. W przypadku działalności produkcyjnej/usługowej, związanej z ponoszeniem dodatkowych kosztów energii elektrycznej, wody itp. – powinniśmy przewidzieć dla nich dodatkową kolumnę w tabeli. Umieszczony powyżej cennik firmy budowlanej, zakłada, iż prace są prowadzone w miejscu wskazanym przez klienta, a więc to on ponosi koszty energii elektrycznej, wody itp.
Część wniosku i biznes planu do PUP w której prezentowana jest oferta, może operować wartościami przybliżonymi. Często konieczne będą uśrednienia. W przypadku usług budowlanych np. w zakresie kafelkowania – cena zależy również od ogólnej kubatury pomieszczenia. Nie ma jednak potrzeby, aby rozbijać samo kafelkowanie na kilka pozycji (chyba, że firma zajmuje się tylko kafelkowaniem). W zakresie wysyłki towaru w sklepie internetowym, wartość powinna być mniej więcej dopasowana do wielkości / wagi przedmiotu. W przypadku podobnych produktów, możemy spokojnie posługiwać się jedną stawka.
Do tak przedstawionego cennika, warto dodać kilka zdań, które wytłumaczą, dlaczego zdecydowaliśmy się zbudować swoją ofertę w taki a nie inny sposób.
Przykład dla sklepu z odzieżą dziecięcą:
Wyróżniać się będę głównie jakością produktów (atesty, naturalne materiały), oraz ciekawym wzornictwem. Obecnie w modzie dla najmłodszych dominują typowe barwy ziemi: słoneczna żółć, intensywna oraz zgaszona zieleń, pomarańcz, brąz. Pojawiają się również ubrania w odcieniach nieba, bieli oraz kremowego korala. Dominujące materiały to bawełna, zamsz, len oraz dzianina szydełkowana, a w okresie jesienno-zimowym: jeans. Będę kierowała się tymi kryteriami dobierając asortyment. Przeważać będą ubrania monomateriałowe, ponadto elementy odzieży będą dostarczane z zapasowymi guzikami i łatkami naprawczymi. W mojej ofercie pojawi się również bardzo modna obecnie odzież „kidult” – czyli dorosłe ubrania w dziecięcych rozmiarach. Klient będzie mógł liczyć na bezpłatne doradztwo, co zostanie wyeksponowane w przekazie marketingowym. W przypadku tego typu zapytań – będę przedstawiała gotowe rozwiązania w co ubrać dane dziecko. W oparciu o posiadany asortyment stworzę również dopasowane do siebie kolekcje. |
PROBLEM Z WNIOSKIEM? ZDAJ SIĘ NA NAS…