Jak przedstawić ofertę przedsiębiorstwa w biznes planie?

oferta w biznes planie

Przedstawiając ofertę planowanej firmy powinniśmy być możliwie konkretni. Pracownicy Urzędu Pracy oceniający wniosek o dotacje, powinni nie tylko dowiedzieć się czym będziemy handlować, lub jakie usługi świadczyć, ale również – w jakich cenach, w jakim czasie, oraz jakie wiążą się z tym koszty. Taki opis można przedstawić w formie tabelarycznej. W przypadku działalności usługowej wystarczy ok. 10 pozycji. W przypadku działalności handlowej, jeżeli tylko pozwala na to asortyment – powinniśmy uwzględnić ok. 20 – 30 pozycji, które stanowią przekrój wszystkich towarów. Poniżej dwa przykłady, prezentujące jak taka tabela może być skonstruowana.

Przykładowy cennik firmy budowlanej

cennik firmy budowlanej

 

Przykładowy cennik sklepu internetowego

cennik sklepu internetowego

 

Taka tabela z cennikiem będzie podstawą do późniejszych wyliczeń w prognozowanym rachunku zysków i strat, o czym więcej przeczytacie w tym artykule. W przypadku działalności produkcyjnej/usługowej, związanej z ponoszeniem dodatkowych kosztów energii elektrycznej, wody itp. – powinniśmy przewidzieć dla nich dodatkową kolumnę w tabeli. Umieszczony powyżej cennik firmy budowlanej, zakłada, iż prace są prowadzone w miejscu wskazanym przez klienta, a więc to on ponosi koszty energii elektrycznej, wody itp.

Część wniosku i biznes planu do PUP w której prezentowana jest oferta,  może operować wartościami przybliżonymi. Często konieczne będą uśrednienia. W przypadku usług budowlanych np. w zakresie kafelkowania – cena zależy również od ogólnej kubatury pomieszczenia. Nie ma jednak potrzeby, aby rozbijać samo kafelkowanie na kilka pozycji (chyba, że firma zajmuje się tylko kafelkowaniem). W zakresie wysyłki towaru w sklepie internetowym, wartość powinna być mniej więcej dopasowana do wielkości / wagi przedmiotu. W przypadku podobnych produktów, możemy spokojnie posługiwać się jedną stawka. 

Do tak przedstawionego cennika, warto dodać kilka zdań, które wytłumaczą, dlaczego zdecydowaliśmy się zbudować swoją ofertę w taki a nie inny sposób.

Przykład dla sklepu z odzieżą dziecięcą:

Wyróżniać się będę głównie jakością produktów (atesty, naturalne materiały), oraz ciekawym wzornictwem. Obecnie w modzie dla najmłodszych dominują typowe barwy ziemi: słoneczna żółć, intensywna oraz zgaszona zieleń, pomarańcz, brąz. Pojawiają się również ubrania w odcieniach nieba, bieli oraz kremowego korala. Dominujące materiały to bawełna, zamsz, len oraz dzianina szydełkowana, a w okresie jesienno-zimowym: jeans. Będę kierowała się tymi kryteriami dobierając asortyment. Przeważać będą ubrania monomateriałowe, ponadto elementy odzieży będą dostarczane z zapasowymi guzikami i łatkami naprawczymi. W mojej ofercie pojawi się również bardzo modna obecnie odzież „kidult” – czyli dorosłe ubrania w dziecięcych rozmiarach. Klient będzie mógł liczyć na bezpłatne doradztwo, co zostanie wyeksponowane w przekazie marketingowym. W przypadku tego typu zapytań – będę przedstawiała gotowe rozwiązania w co ubrać dane dziecko. W oparciu o posiadany asortyment stworzę również dopasowane do siebie kolekcje. 

PROBLEM Z WNIOSKIEM? ZDAJ SIĘ NA NAS…