Jak opisać konkurencję?

Rzetelny wniosek i biznes plan o dotacje wymaga opisu potencjalnej konkurencji. Ta część składa się zwykle z dwóch elementów:

a) Informacja na temat ogólnej liczby i specyfiki firm, które mogą stanowić dla nas konkurencję

W przypadku biznes planu dla firmy budowlanej, ta część może wyglądać następująco:

Na terenie województwa pomorskiego wg danych CEIDG w roku 2021 działało 23,7 tys. firm budowlanych. Ich dokładna lokalizacja nie ma większego znaczenia, gdyż prace realizowane są terenowo, w miejscu wskazanym przez klienta, a osoba decydująca się na wybór takiej firmy nie sugeruje się zwykle jej odległością, a raczej cennikiem, dostępnością i jakością świadczonych usług. Można więc przyjąć, iż wszystkie firmy z województwa mogą stanowić dla mnie potencjalną konkurencję. Są to przedsiębiorstwa bardzo zróżnicowane, zarówno pod względem specjalizacji, liczby zatrudnionych pracowników, posiadanych zasobów itp. 

Biorąc pod uwagę liczbę firm budowlanych w województwie i ogólną wartość rynku – średnie roczne obroty przypadające na 1 tego typu firmę wynoszą tu 704 tys. zł., jak więc widać, mimo ilości firm konkurencyjnych, rynek zbytu jest wciąż wystarczający duży.

Źródła informacji:

  1. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/budownictwo/produkcja-budowlano-montazowa-w-2019-roku,12,4.html

b) Szczegółowy opis kilku wybranych firm konkurencyjnych

Szczegółowy opis powinien obejmować od 2 do 4 firm konkurencyjnych. Do opisu powinniśmy wybrać te przedsiębiorstwa, które z uwagi na lokalizację lub ofertę stanowią dla nas największe zagrożenie. Charakterystykę konkurencji można przedstawić w formie tabelarycznej.  Poniżej przedstawiamy przykład wykonany z myślą o gabinecie dietetycznym z Lublina:

opis konkurencji

 

Skąd brać informacje do opisu konkurencji? 

  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – można uzyskać informacje o dacie uruchomienia firmy oraz o tym, czy firma była w przeszłości zawieszona. Jeżeli tak, to prawdopodobnie nie zatrudnia pracowników, a właściciel prowadzi ją w pełni samodzielnie, gdyż w przypadku etatów, zawieszenie działalności nie jest możliwe. CEIDG pozwala też określić zakres działania firmy w oparciu o wskazane numery PKD.
  • Osobista wizyta w siedzibie firmy konkurencyjnej, rozmowa z właścicielem lub pracownikami. Dzięki takiemu kontaktowi możemy uzyskać szczegółowe informacje o aktualnym cenniku, dostępnych miejscach parkingowych, reklamy zewnętrznej, stanu technicznego lokalu, szacunkowej liczby pracowników, wyposażenia. Jeżeli z jakiś powodów osobista wizyta jest niemożliwa, możemy po prostu zadzwonić i uzyskać potrzebne informacje podając się za potencjalnego klienta.
  • Opis na stronie internetowej, Facebooku, katalogach typu PanoramaFirm.pl. W dzisiejszych czasach większość przedsiębiorstw w jakimś stopniu stara się wykorzystywać Internet w celach reklamowych. Często można znaleźć zdjęcia, informacje o ofercie, specjalizacji, dotychczasowych realizacjach, cenach etc. Taka treść może być cennym źródłem informacji dla przygotowywanego przez nas biznesplanu.
  • Recenzje klientów w ramach usługi Google Places lub w systemie recenzji Facebook. Opinia klientów może być miarodajnym wyznacznikiem jakości danego przedsiębiorstwa. Prócz ogólnej oceny warto zagłębić się w lekturę poszczególnych komentarzy. Tym sposobem możemy uzyskać wiedzę, którą ciężko zdobyć, nawet jeżeli osobiście odwiedzimy daną firmę np. może się okazać, iż dana restauracja ma dobre jedzenie i ceny, ale np. w okresie zimowym lokal jest niedogrzany, co znacznie przeszkadza klientom i może wskazywać, iż dana działalność chyli się ku upadkowi. Rzecz jasna czytając tego typu recenzje należy zachować pewną ostrożność. Niektóre negatywne oceny mogą nie być wiarygodne, podobnie jak oceny pozytywne (zdarza się, iż przedsiębiorcy zakładają kilkanaście fałszywych kont w serwisie celem podbicia oceny lub zlecają tego typu zadanie specjalizującym się w tym freelancerom). 

OFERTA: