Jak napisać analizę SWOT

Analiza SWOT to nic innego jak przegląd wewnętrznego i zewnętrznego środowiska realizowanego modelu biznesowego. Stosunkowo często stosuje się też określenie: „analiza mocnych i słanych stron przedsięwzięcia”. Jeżeli w obrębie wniosku o dotacje nie ma takiego podpunktu, analizę SWOT można wykonać np. w ramach analizy rynku.

Analiza SWOT – wyjaśnienie 

Analiza SWOT mówi nam, co może pomóc w realizacji celów firmy oraz jakie przeszkody należy przezwyciężyć aby osiągnąć pożądane rezultaty. Jest to całościowe spojrzenie na firmę, gdzie w sposób uogólniony, uwzględnia się wszystkie najważniejsze informacje zawarte w całym biznes planie.

analiza SWOT

Analiza SWOT to opis sytuacji przedsiębiorstwa wykonany w czterech perspektywach: Mocne strony (ang. Strengths), Słabe strony (ang. Weaknesses), Szanse (ang. Opportunities), Zagrożenia (ang. Threats). Poniżej przedstawiam szczegółową charakterystykę dla każdej z tych perspektyw. Należy pamiętać, że mocne oraz słabe strony dotyczą sytuacji teraźniejszej i powinny skupiać się na czynnikach wewnętrznych (na który właściciel firmy na bezpośredni wpływ). W przypadku szans i zagrożeń – opis powinien obejmować czynniki zewnętrzne (na które właściciel firmy nie ma bezpośredniego wpływu) i kierować w stronę tego, co potencjalnie może się wydarzyć w przyszłości.

Poniżej przedstawiam wskazówki dla analizy SWOT w perspektywie firmy, którą dopiero planuje się uruchomić np. w oparciu dofinansowanie z Urzędu Pracy. Poniższa lista wskazuje typowe obszary tematyczne, które można uwzględnić w analizie. Nie wyczerpuje to jednak tematu. W zależności od profilu / specjalizacji – mogą pojawić się inne, ważne aspekty, których nie uwzględnił poniższy opis. Przygotowując analizę SWOT powinniśmy przede wszystkim zachować otwartość i dogłębnie przemyśleć swój projekt, patrząc na niego pod każdym możliwym kątem. Analiza SWOT powinna być dostosowana do specyfiki danego modelu biznesowego. 

Mocne strony / Słabe strony 

  • Wiedza (np. kierunkowe kursy, wykształcenie / brak kursów i wykształcenia związanego z branżą podejmowanej działlaności)
  • Doświadczenie (np. wykonywanie wcześniej pracy bezpośrednio związanej z podejmowanym rodzajem działalności / brak „know how” związanego z planowanym profilem firmy)
  • Środki finansowe (np. posiadanie dodatkowych oszczędności, które można zaangażować w biznes / brak rezerwy finansowej umożlwiającej utrzymanie płynności finansowej w początkowym okresie prowadzenia firmy)
  • Aspekty innowacyjne (np. wykonywanie nowoczesnych urządzeń i technologii podnoszących wydajność np. cyfrowy system zamówień w restauracji / przestarzała technologia, standardowy papierowy obieg dokumentów w firmie)
  • Oferta (np. atrakcyjne ceny, rabaty dla stałych klientów, unikatowy asortyment / ceny które nie wyróżniają się na tle konkurencji, typowy asortyment, niska jakość produktów)
  • Zasoby ludzkie (np. wykwalifikowany personel, znaczne zdolności realizacyjne / niedoświadczony personel, niskie zdolności realizacyjne)
  • Siedziba (np. łatwy dojazd, dostępne miejsca parkingowe, bezpieczna okolica, duża powierzchnia magazynowa / problem z parkowaniem przed siedzibą firmy, trudny dojazd, szemrana okolica)
  • Aspekty organizacyjne (np. posiadane umowy z dostawcami, wykorzystane rozwiązania fiskalne zapewniające małe obciążenia podatkowe, posiadanie zastępstwa dla kluczowych pracowników / brak zastępstwa dla kluczowego personelu, wysokie zobowiązania podatkowe )

Szanse / Zagrożenia

  • Rynek (np. spadek lub wzrost poziomu bezrobocia, zmiany demograficzne, rozwój branży, negatywne lub pozytywne prognozy dla rynku)
  • Lokalizacja (np. firmy/instytucje w najbliższym otoczeniu, mogące mieć wpływ na sytuacje naszego przedsiębiorstwa, stanowiąc konkurencję lub przyciągając potencjalnych klientów)
  • Styl życia (nawyki i przyzwyczajenia potencjalnego klienta, które mogą wpłynąć na biznes np. klient przywiązany do określonej marki)
  • Firmy konkurencyjne (liczba firm konkurencyjnych w obszarze działania naszej firmy, ich miejsce na rynku, posiadane przez te firmy zasoby, możliwa reakcja tych firm na pojawienie się naszej firmy itp.)
  • Zmiany w polityce i prawie (możliwość zmiany przepisów z zakresu regulacji określonych zawodów, planowane zmiany podatkowe, programy socjalne typu 800+ itp.)
  • Sezonowość (spadek/wzrost popytu w określonych porach roku)
  • Płynność finansowa (np. utrzymanie płynności finansowej w przypadku spadającej liczby zleceń, wpływ ewentualnych zatorów płatniczych itp.)
  • Współpraca z innymi firmami (poziom zależności, możliwość dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia, korzystne lub niekorzystne warunki współpracy)
  • Zdarzenia losowe (kradzieże, awarie kluczowych urządzeń, pożar, choroba właściciela firmy itp.)

 

Model analizy SWOT na przykładzie studia tatuażu

MOCNE STRONYSŁABE STRONY
  • Urozmaicona oferta (tattoo, Grillz, piercing, laminacja, biżuteria nazębna)
  • Oryginalny styl tatuatorski, który dobrze wpisuje się w obecne trendy
  • Doświadczenie w wykonywaniu tatuażu
  • Posiadam list intencyjny od szwalni, z którą ustalałam już zasady współpracy względem produkcji odzieży z moimi wzorami
  • Wysokie zdolności interpersonalne
  • Niski stopień zależności od dostawców
  • Posiadana rezerwa finansowa na utrzymanie płynności w 1 miesiącu oraz finansowanie części niezbędnych wydatków
  • Atrakcyjna lokalizacja siedziby firmy
  • Duże zdolności realizacyjne
  • Liczne kontakty w środowisku tattoo
  • Brak doświadczenia w prowadzeniu firmy
  • Brak rozpoznawalnej marki
  • Wysokie koszty stałe prowadzenia działalności
  • Niewielka liczba miejsc parkingowych w pobliżu siedziby firmy
  • Ograniczona rezerwa finansowa 
SZANSEZAGROŻENIA
  • Duża liczba potencjalnych klientów na obszarze miasta tak dużego jak Warszawa
  • Niskie obciążenia ZUS dla nowych firm
  • Rosnąca popularność tatuażu, piercingu i innych form ozdabiania ciała
  • Przemyślany plan marketingowy dostosowany do charakterystyki klienta docelowego
  • Unikalne w skali kraju usługi związane z przygotowaniem nakładek Grillz
  • Rozwijające się subkultury
  • Duża przestrzeń lokalu umożliwia w przyszłości stopniowe rozszerzanie pakietu dostępnych usług
  • Duża liczba firm konkurencyjnych zajmujących się wykonywaniem tatuaży
  • Możliwe usterki wykorzystywanych w pracy urządzeń
  • Zaniżanie stawek przez osoby prowadzące działalność w ramach działalności nierejestrowanej
  • Możliwość pojawienia się problemów zdrowotnych które mogły by mi utrudnić wykonywanie tatuażów
  • Nieprzewidziane reakcje skórne, mogące w rzadkich przypadkach doprowadzić do nieprzewidzianych efektów i narazić mnie na roszczenia ze strony klienta

Analiza SWOT powinna zostać opatrzona podsumowaniem, które stanowi rozwinięcie wskazanych w tabeli czynników. Komentarz można umieścić w tabeli lub w dodatkowym załączniku. Poniżej przedstawiam przykład takiego podsumowania:

W ramach działalności będę oferowała szeroki zakresu usług (prócz tatuaży są to również usługi kosmetyczne z zakresu laminacji brwi i rzęs, kolczykowanie oraz wykonywanie biżuterii nazębnej). Oferta wyróżnia mnie więc na tle większości innych salonów tatuażu działających w Warszawie. Niektóre usługi, jak np. wykonywanie nakładek Grillz to oferta wyjątkowa i wpisująca się w rosnące zainteresowanie tego typu ozdobami, czemu sprzyja rozwijająca się społeczność hip-hopowa. W ramach działalności będą funkcjonowały 3 stanowiska pracy umożliwiające jednoczesną obsługę 3 klientów, co zapewnia optymalne wykorzystanie sprzętu i personelu. Generalnie przestrzeń lokalu to ponad 60 m2, więc w przyszłości umożliwi stopniowe rozszerzanie pakietu dostępnych usług w ramach tej samej przestrzeni (wskazane planie na przyszłość inne usługi kosmetyczne i sprzedaż odzieży). 

Dużym atutem mojej działalności jest dobra lokalizacja w centrum miasta, która umożliwia łatwy dojazd autobusami, tramwajami lub metrem. Minimalizuje to skutecznie niewielką liczbę dostępnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie firmy.

Pracując w ramach działalności nierejestrowanej oraz odbywając 120h praktyk w salonie tatuażu XXXXXX, zyskałam wiedzę i niezbędne doświadczenie do kompleksowej obsługi w tym względzie. Stworzyłam też własny, wyróżniający się styl, który dobrze wpisuje się w obecne trendy.

Choć nigdy nie prowadziłam własnej firmy, to odbyłam w tym względzie szereg kursów organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dokumenty w załączeniu do wniosku) a działania typowo administracyjne takie jak księgowość, kadry, płace itp.) zostaną scedowane na biuro rachunkowe. Moja poprzednia praca wymagała o de mnie sporych umiejętności interpersonalnych co z pewnością przyda mi się zarówno w zarządzaniu personelem jak i kontakcie z klientami. Posiadam też liczne kontakty w środowisku body-art., dzięki czemu nie przewiduję trudności w zatrudnieniu kompetentnych osób (przeprowadziłam już w tym względzie wstępne rozmowy).

Posiadam też też środki finansowe, które angażuję w przedsięwzięcie. Umożliwia mi to stworzenie pewnej rezerwy na potrzeby zachowania płynności finansowej w 1 miesiącu działalności. Choć środki te nie są duże, to zgodnie z przedstawioną analizą finansową powinny w zupełności wystarczyć do utrzymania płynności finansowej. 

Co się tyczy dostawców w zakresie tuszy i biżuterii – to będzie istniał znikomy stopień zależności i małe ryzyko problemów z zaopatrzeniem, gdyż na rynku działa wiele firm prowadzących dystrybucję tego typu asortymentu. 

Zdaję sobie sprawę, że uruchamiając firmę będę musiała przebić się na lokalnym rynku i stopniowo budować rozpoznawalności. Pomoże mi w tym plan marketingowy, który opisuję w załączonym biznes planie i wspomniany wcześniej zestaw unikalnych usług związanych z przygotowywaniem nakładek Grillz. Rozwojowi mojej firmy sprzyja rosnąca popularność wszelkich form zdobienia i kształtowania swojego ciała.

Mojej działalności sprzyjają też niskie składki ZUS przeznaczone dla nowych przedsiębiorców (6 miesięczne zwolnienie ze składki społecznej i późniejszy okres 24 miesięcy składek obniżonych). Jest to istotna oszczędność, gdyż środki te będę mogła przeznaczyć na działania reklamowe.

Choć prowadzenie tego typu działalności wiąże się ze stosunkowo dużymi kosztami stałymi to potencjalne przychody (nawet przy dość ograniczonym wykorzystaniu zdolności realizacyjnych firmy – co wskazuję w prognozie finansowej), zapewnią satysfakcjonującą rentowność.

W przypadku takich zagrożeń jak np. awaria maszynki do tatuażu – posiłkować się będę sprzętem rezerwowym (posiadam 2 maszynki). W przypadku awarii innych ważnych dla działania mojej firmy urządzeń, to ich koszt jednostkowy nie jest duży i jestem je w stanie nabyć w oparciu o środki własne i zakup ratalny. Co się tyczy możliwości zaniżania stawek przez osoby prowadzące działalność w szarej strefie lub w ramach działalności nierejestrowanej, to nie można na to za wiele poradzić. Ale gdy sama pracowałam w ramach działalności nierejestrowanej przekonałam się, że gdy tylko zaczynasz rozwijać się w tej branży – bardzo łatwo przekroczyć limit uprawniający do tej szczególnej formy aktywności zawodowej. Tym samym profesjonalni tatuatorzy działają zwykle w ramach własnej firmy lub umowy o pracę.

W zakresie możliwość pojawienia się problemów zdrowotnych, które mogły by mi czasowo utrudnić wykonywanie tatuażów, to pragnę podkreślić, że w ramach ZUS będę korzystała z dobrowolnej składki na ubezpieczenie chorobowe. Tym samym mogę liczyć na chorobowe świadczenie ZUS, jeżeli np. złamię sobie rękę lub doznam innego urazu, który może mi utrudnić pracę. 

Jeżeli chodzi o potencjalne roszczenia ze strony klienta w przypadku niezadowalającego efektu lub komplikacji skórnych zabezpieczeniem będzie ubezpieczenie od Odpowiedzialności Cywilnej jakie zamierzam wykupić dla mojej działlaności. 

Biorąc pod uwagę opisane mocne strony i rysujące się szanse, oraz przedstawiony sposób minimalizacji zagrożeń i słanych stron – sądzę, że będę w stanie odnieść sukces z własnym salonem tatuatorskim. 

Ważną rzeczą jest, aby w sposób przenikliwy i obiektywny spojrzeć na planowany biznes. Nie ma czegoś takiego jak firma bez wad i zagrożeń. Jeżeli ich nie widzisz, to prawdopodobnie robisz coś nie tak. Jeżeli z kolei wady i zagrożenia znacznie przeważają – należy poważnie zastanowić się nad sensownością całego przedsięwzięcia. Należy też pamiętać, że każdy biznes jest inny i nawet w przypadku takiej samej branży analiza SWOT może wyglądać zupełnie inaczej.

Potrzebujesz pomocy? 

wzór gotowego biznesplanu do PUP

pisanie biznesplanów